Projekt nowelizacji o.z.e., który wpłynął do Sejmu 5 maja 2016 r. wprowadza definicję prosumenta, a także zasadnicze zmiany dotyczące wytwarzania energii w mikroinstalacjach OZE. Projekt zakłada odejście od systemu wsparcia w postaci stałych taryf gwarantowanych i zastępuje go mechanizmem rozliczania nadwyżek energii.
Projekt nowelizacji o.z.e. wprowadza definicję prosumenta, zgodnie z którą, przez prosumenta należy rozumieć:
- odbiorcę końcowego niewykonującego lub wykonującego działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o s.d.g.,
- z wyłączeniem działalności gospodarczej wykonywanej przez przedsiębiorstwo energetyczne,
- wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii w mikroinstalacji,
- w celu jej zużycia na potrzeby własne, niezwiązane z wykonywaną działalnością gospodarczą.
Ponadto dnia 31 maja 2016 r. w ramach posiedzenia Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa (dalej „Komisja”) przyjęto, że odbiorca końcowy może dokonywać zakupu energii wyłącznie na podstawie umowy kompleksowej.
Z powyższego wynika, że prosumentem może być co prawda odbiorca końcowy wykonujący działalność gospodarczą, jednakże wytworzona przez niego energia może być zużywana wyłącznie na potrzeby własne, niezwiązane z wykonywaną działalnością gospodarczą. W innym przypadku traci on status prosumenta i nie może korzystać z systemu wsparcia opartego na mechanizmie rozliczania energii.
W związku z powyższym, prosumentem nie będzie odbiorca, który przykładowo prowadzi działalność gospodarczą w swoim domu, jeśli wytworzoną przez siebie energię przeznaczy na potrzeby tego przedsiębiorstwa.
Skutkiem przyjęcia takiego rozwiązania jest ograniczenie możliwości skorzystania przez szeroką grupę odbiorców końcowych, wytwarzających energię w mikroinstalacji OZE, z mechanizmu rozliczania energii dedykowanego wyłącznie dla prosumenta.
System rozliczania energii
Projekt wprowadza również nowy system bilansowania energii, polegający na wdrożeniu mechanizmu rozliczania ilości energii elektrycznej wprowadzonej przez prosumenta do sieci elektroenergetycznej wobec ilości energii pobranej z tej sieci w stosunku ilościowym wskazanym w ustawie. Na posiedzeniu Komisji przyjęto, że niezależnie od rodzaju mikroinstalacji rozliczenie nastąpi w stosunku 1 do 0,7.
Rozliczenie ilości energii będzie dokonywane na podstawie wskazań układu pomiarowo - rozliczeniowego dla danej mikroinstalacji. Od ilości rozliczonej energii elektrycznej prosument nie będzie uiszczał opłat za usługę dystrybucji. Opłaty za usługę dystrybucji, których wysokość będzie zależna od ilości energii elektrycznej pobranej przez prosumenta będą uiszczane przez sprzedawcę na rzecz operatora, do sieci którego będzie przyłączona mikroinstalacja. Prosument będzie zatem uiszczał wszystkie opłaty stałe, natomiast zostanie zwolniony z części opłat zmiennych.
Na posiedzeniu Komisji przyjęto również, że rozliczeniu podlega jedynie energia wprowadzona do sieci nie wcześniej niż na 365 dni poprzedzających dzień dokonania odczytu rozliczeniowego w bieżącym okresie rozliczeniowym. Jako datę wprowadzenia energii elektrycznej do sieci w danym okresie rozliczeniowym przyjmuje się datę odczytu rozliczeniowego, na podstawie którego określana jest ilość energii elektrycznej wprowadzonej w całym okresie rozliczeniowym.
Rozliczenie energii elektrycznej przez prosumenta
Projekt zmienia również brzmienie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy o o.z.e. Zgodnie z nową regulacją prosument będzie pozbawiony możliwości sprzedaży nadwyżki energii wyprodukowanej w swojej mikroinstalacji. Zamiast sprzedaży nadwyżki, prosument będzie korzystać z systemu rozliczenia opartego na mechanizmie bilansowania energii.
Warto wskazać, że zgodnie z projektem nadwyżka energii, która ewentualnie powstanie po dokonaniu rozliczenia energii, pozostaje do dyspozycji sprzedawcy. Oznacza to, że prosument wytwarzający energię ponad swoje potrzeby nie uzyska zapłaty za nadwyżkę energii.
Nowelizacja odgrywa istotną dla wytwórców energii w mikroinstalacjach OZE. Zmienia system wsparcia, który został przyjęty w ramach tzw. „poprawki prosumenckiej”, pozbawiając prosumentów możliwości sprzedaży nadwyżki wytworzonej energii. Zgodnie z projektem, energia ma być przeznaczona na zaspokojenie własnych potrzeb małych wytwórców. Z systemu rozliczania energii nie skorzystają również przedsiębiorcy, którym pozostanie jedynie opcja sprzedaży nadprodukowanej energii po cenach hurtowych.
Tekst autorstwa Mileny Kazanowskiej-Kędzierskiej
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.