Nowelizacja OZE wprowadza zmiany w zakresie realizacji tzw. obowiązku OZE. Zmiany obejmują również wprowadzenie nowego wzoru obliczania opłaty zastępczej, niższej stawki Ozj oraz utworzenie oddzielnego rynku certyfikatów dla biogazowni rolniczych.
Dnia 5 maja 2016 r. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw - druk sejmowy 476. Na posiedzeniu Sejmu 20 maja 2016 r. miało miejsce pierwsze czytanie projektu nowelizacji OZE. Natomiast 24 maja 2016 r. na posiedzeniu Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa posłowie wnieśli poprawki do projektu, które wprowadzają m.in. zmiany w zakresie wykonywania obowiązku OZE oraz wyodrębniają rynek zielonych certyfikatów dla biogazowni rolniczych. W dniach 31 maja oraz 7-9 czerwca 2016 r. odbyły się kolejne posiedzenia Komisji, na których przyjęto znaczną część poprawek do projektu (druk 551, 551-A).Ostatecznie dnia 10 czerwca Sejm uchwalił nowelizację OZE.
Obowiązek OZE polega na tym, że przedsiębiorstwa energetyczne są obowiązane uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo pochodzenia lub świadectwo pochodzenia biogazu rolniczego lub uiścić opłatę zastępczą.
Zgodnie z nowelizacją obowiązek OZE uznaje się za spełniony, jeżeli za dany rok udział ilościowy sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej, w danym roku w:
- ilości energii elektrycznej sprzedanej odbiorcom końcowym niebędącym odbiorcami przemysłowymi, albo
- całkowitej rocznej ilości energii elektrycznej wynikającej z zakupu energii elektrycznej na własny użytek, na podstawie transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, albo
- całkowitej rocznej ilości energii elektrycznej wynikającej z zakupu energii elektrycznej na własny użytek, na podstawie transakcji zawieranych poza giełdą towarową lub rynkiem, o którym mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach giełdowej izby rozrachunkowej przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, albo
- całkowitej rocznej ilości energii elektrycznej wynikającej z zakupu energii elektrycznej na podstawie transakcji zawieranych na zlecenie odbiorców końcowych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, albo
- ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek
- z innych niż biogaz rolniczy odnawialnych źródeł energii lub uiszczonej opłaty zastępczej – wynosi 19,35%;
- z biogazu rolniczego lub ekwiwalentnej ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej - wynosi 0,65%.
Z powyższego wynika, że ogólny udział OZE (20%) pozostaje bez zmian, zmianie ulega natomiast sposób realizacji przedmiotowego obowiązku. Wyodrębniono również rynek zielonych certyfikatów dla biogazowni rolniczych. Ponadto, zgodnie z nowelizacją, Minister właściwy do spraw energii może, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 31 sierpnia danego roku, zmienić wielkość udziału realizacji obowiązku OZE na kolejne lata kalendarzowe.
Nowelizacja OZE wprowadza również nowy wzór obliczania opłaty zastępczej, zgodnie z którym:
Oz= Ozj×(Eo-Eu)+ Ozj×(Eb-Es),
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
- Oz – opłatę zastępczą wyrażoną w złotych z dokładnością do jednego grosza za 1 MWh,
- Ozj – jednostkową opłatę zastępczą wynoszącą 250,00 złotych za 1 MWh,
- Eo – ilość energii elektrycznej w MWh, wynikającą z obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia wydanych dla energii wytworzonej z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 oraz wydanych dla energii wytworzonej z innych niż biogaz rolniczy odnawialnych źródeł energii w danym roku,
- Eu – ilość energii elektrycznej w MWh, wynikającą ze świadectw pochodzenia wydanych dla energii wytworzonej z biogazu rolniczego przed dniem wejścia w życie rozdziału 4 oraz wydanych dla energii wytworzonej z innych niż biogaz rolniczy odnawialnych źródeł energii, które obowiązany podmiot, przedstawił do umorzenia w danym roku,
- Eb – ilość energii elektrycznej w MWh, wynikającą z obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 oraz świadectw pochodzenia biogazu rolniczego w danym roku,
- Es – ilość energii elektrycznej w MWh, wynikającą ze świadectw pochodzenia wydanych dla energii elektrycznej wytworzonej z biogazu rolniczego od dnia wejścia w życie rozdziału 4 oraz świadectw pochodzenia biogazu rolniczego, które obowiązany podmiot, o którym mowa w art. 52 ust. 2, przedstawił do umorzenia w danym roku.
Zmianie ulegają również zasady uiszczania opłaty zastępczej. Podmiot realizujący obowiązek OZE, będzie obowiązany do realizacji swojego obowiązku w drodze umarzania świadectw pochodzenia, w przypadku, gdy którakolwiek ze średnioważonych cen praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia będzie niższa od wartości jednostkowej opłaty zastępczej określonej w ustawie. Proponowany przepis ma ograniczyć możliwość uiszczania opłaty zastępczej, w sytuacji gdy na rynku będą dostępne świadectwa pochodzenia spełniające ten warunek.
Nowelizacja OZE wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2016 r. Oznacza to, że przepisy objęte nowelizacją wejdą w życie w tym samym terminie co pozostałe przepisy rozdziału 4 Ustawy o OZE, których nowelizacja nie dotyczy.
Tekst autorstwa Mileny Kazanowskiej-Kędzierskiej
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.