Czy pojawienie się w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji projektów trzech rozporządzeń Ministra Gospodarki dotyczących paliw stałych oznacza, że jesteśmy świadkami przełomowych zmian dotyczących obrotu węglem kamiennym? Projekty rozporządzeń stanowią wykonanie upoważnienia zawartego w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
Współautorem wpisu jest Łukasz Jankowski
14 dni– tyle czasu od dnia ogłoszenia stosownego rozporządzenia będą mieć przedsiębiorcy obracający paliwami stałymi na wdrożenie nowych reguł gry dotyczących;
1. wymagań jakościowych dla paliw stałych
2. metod badania jakości paliw stałych
3. sposobu pobierania próbek paliw stałych.
Wyjątkowo krótki okres próżnowania rozporządzeń w kontekście zmian dużego formatu projektodawca usprawiedliwia między innymi koniecznością ochrony interesów odbiorców indywidualnych oraz kluczowym znaczeniem wprowadzanych aktów dla uregulowania obrotu paliwami stałymi w Polsce.
Wymagania jakościowe dla paliw stałych
W obecnym stanie prawnym nie obowiązują żadne ograniczenia dotyczące wymagań jakościowych dla paliw stałych - węgla kamiennego i jego pochodnych. W uzasadnieniu do rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych projektodawca wskazuje, że polskie górnictwo węgla kamiennego stanowi naturalny element strategii energetycznej kraju, dlatego też wymaga ochrony prawnej w formie kontroli i monitoringu jakości paliw. W odniesieniu do kategorii sortymentowych (norma PN-82/G-97001) oraz typów węgla (PN-82/G-97001) projekt różnicuje wymagania jakościowe odpowiednio dla:
1. węgla kamiennego, brykietów, peletów zawierających co najmniej 90% węgla kamiennego, mułów i flotokoncentratów o uziarnieniu:
- 63 – 200 mm: kęsy, kostka, kostka I, kostka II,
- 25 – 80 mm: orzech, orzech I, orzech II,
- 5 – 31,5 mm: groszek, groszek I, groszek II,
- 5 – 31,5 mm: ekogroszek,
- 0 – 31,5 mm: ekomiał,
- 0 – 31,5 mm: klasa A,
- 0 – 31,5 mm: klasa B,
- 0 – 1mm: klasa A,
- 0 – 1mm: klasa B,
- 0 – 300mm- niesort
- antracyt
- 0 – 31,5mm- węgiel koksowy
2. paliw stałych otrzymywanych w procesie przeróbki termicznej węgla kamiennego w temperaturze powyżej 450 stopni Celsjusza o uziarnieniu powyżej 40 mm.
Podział paliw stałych na grupy w oparciu o sortyment ma wyeliminować z obrotu paliwa stałe niesortowane, co do których trudno jest określić jakość z uwagi na niejednorodność sortymentów. Projektodawca dopuszcza do obrotu jedynie niesort o niejednorodnej granulacji 0-300 mm o bardzo niskim poziomie zawartości siarki max O,2 % oraz znikomej zawartości nadziarna max 2%, co znacznie ograniczy przywóz niesortowanego paliwa zza granicy.
Metody badania jakości oraz sposoby pobierania próbek paliw stałych
Aktualnie nie obowiązują żadne regulacje prawne, które określałyby;
• metody badania jakości paliw stałych oraz
• zasady pobierania próbek paliw stałych.
Projekty przedmiotowych rozporządzeń oraz przedstawione w nich rozwiązania techniczne powinny przede wszystkim interesować laboratoria posiadające akredytację Polskiego Centrum Akredytacji, gdyż to one będą odpowiedzialne za badanie jakości paliw w oparciu o nowe metody i procedury. Przedsiębiorstwa obracające paliwami stałymi powinny zachować czujność zwłaszcza w początkowym okresie zmian, aby zlecać badania kontroli jakości paliwa jedynie laboratoriom posiadającym akredytację PCA, dodatkowo z wyraźnym wskazaniem w zleceniu obowiązku przeprowadzenia badania zgodnie z nowymi zasadami.
Przedstawione rozwiązania stanowią istotną zmianę zasad dotyczących handlu paliwami stałymi. Zważywszy na omawianą w ostatnim wpisie ustawę o systemie monitorowania i kontroli paliw oraz zaproponowane projekty aktów wykonawczych można postawić tezę, że podejmowane przez ustawodawcę działania zmierzające do uprzywilejowania polskiego węgla oraz ograniczenia importu nabierają skuteczności.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.