Końca prac nad ustawą o OZE nie widać. Wraz z kolejnymi wersjami projektów pojawiają się kolejne wątpliwości. Po szeroko komentowanych kwestiach związanych z aukcyjnym systemem wsparcia, w tym z mechanizmem jego ograniczenia, pojawiły się wątpliwości dotyczące okresu przejściowego.
Współautorem tego wpisu jest Łukasz Jankowski
Z czego one wynikają? Zgodnie z art. 201 projektu ustawy o OZE w wersji 6.2. ustawa miała wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Inaczej miało być ze szczególnie istotnym dla branży OZE rozdziałem 4 (uwaga długi tytuł: Mechanizmy i instrumenty wspierające wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii oraz wytwarzanie biogazu rolniczego, w instalacjach odnawialnego źródła energii), który miał wejść w życie z pierwszym dniem miesiąca następującego po upływie 12 miesięcy od dnia wydania pozytywnej decyzji KE o zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem.
Okres przejściowy na gruncie projektu 6.2. był utożsamiany (naszym zdaniem słusznie) właśnie z art. 201 projektu. Wątpliwość powstały w kontekście interpretacji art. 44 ust. 3 tej wersji projektu ustawy.
Zgodnie z przytoczonym przepisem „Świadectwo pochodzenia dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w zmodernizowanej po dniu wejścia w życie rozdziału 4 niniejszej ustawy mikroinstalacji albo instalacji odnawialnego źródła energii innej niż mikroinstalacja, przysługuje dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w okresie do 18 miesięcy od dnia wydania pozytywnej decyzja Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w niniejszej ustawie ze wspólnym rynkiem”.
Przy takiej redakcji powstała wątpliwość, jakich instalacji dotyczy projektowany 18-miesięczny okres?
Zamieszanie wyniknęło m.in. z zastosowania alternatywy rozłącznej. Powstało pytanie, czy uprawnienie do uzyskania świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej z OZE w przedmiotowym, 18-miesięcznym okresie, dotyczyło zmodernizowanych mikroinstalacji i innych instalacji OZE, czy również te inne instalacje musiały być zmodernizowanymi. Jeżeli tak, to dlaczego ustawodawca nie powtórzył wymogu „zmodernizowania” w odniesieniu do innych instalacji OZE?
Kolejna odsłona projektu ustawy o OZE (tym razem najnowsza) komentowaną powyżej regulację (art. 44 ust. 3 projektu w wersji 6.2.) zmieniła w ten sposób, że w art. 44 ust. 4 przyjęto, iż „Świadectwo pochodzenia dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wytworzonej w mikroinstalacji albo instalacji odnawialnego źródła energii innej niż mikroinstalacja, zmodernizowanej po dniu wejścia w życie rozdziału 4, przysługuje w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozdziału 4”.
Dokonana zmiana, pomimo pozostawienia alternatywy rozłącznej, usuwa wskazane wyżej wątpliwości.
W kontekście całej regulacji oraz intencji ustawodawcy, art. 44 ust. 4 aktualnej wersji ustawy OZE, w większym stopniu niż jego odpowiednik w projekcie 6.2., wskazuje na objęcie swoim zakresem zarówno mikroinstalacji, jak i instalacji OZE innych niż mikroinstalacje, które zostały zmodernizowane po wydaniu pozytywnej decyzji przez Komisję Europejską.
Skrócenie okresu przewidzianego dla uzyskania świadectw pochodzenia energii ze zmodernizowanych instalacji z 18 do 6 miesięcy wynika z woli ustawodawcy, aby notyfikacja systemu wsparcia przewidzianego w ramach rozdziału 4 projektu ustawy OZE nastąpiła przed wejściem ustawy w życie.
Zgodnie z doniesieniami prasowymi regulacja ma trafić do notyfikacji jeszcze przed podjęciem prac nad projektem przez Sejm. Co ciekawe, pojawiły się głosy, że istnieje możliwość uchylenia konieczności uzyskania notyfikacji KE dla projektu. Z jednej strony – będzie łatwiej, z drugiej – będzie potrzebna kolejna wersja ustawy o OZE.
Możesz zaprenumerować ten blog. Wpisz adres e-mail, a powiadomienie o nowym wpisie dostaniesz na swoją skrzynkę.
- Prezentujemy i omawiamy prawną stronę elektroenergetyki, energii odnawialnej, gazownictwa, ciepłownictwa i sektora wydobywczego.
- Śledzimy legislację i komentujemy działania URE i UOKiK oraz największych graczy rynkowych.
- Analizujemy orzecznictwo krajowe i europejskie dotyczące naszego sektora.